onsdag 26. august 2009

Den søte avslutning!

Jeg er langt fra den stødigste vinkjenneren, men dersom jeg først skal nyte et glass, bør det være av ypperste kvalitet, og selvfølgelig etter min smak! Denne sommeren må jeg innrømme at rosévinen for alvor har overtatt plassen for både rødt og hvitt.

Når det kommer til søtsaker derimot, har jeg litt mer oversikt! Gotteri og desserter har alltid vært et spesialområde for denne unge kvinnen. I sommer skulle også den søte avslutning vise seg i form av en meget god dessertvin.

Dessertvin er godt!
Kankskje noe av det beste etter en 3 - 4 eller kanskje 9 - retters middag (sammen med selve desserten såklart!). Sommeren 2006 besøkte jeg og min kjære landsbyen MARGAUX i Bordeaux, Frankrike. Denne lille landsbyen lager og eksporterer vin av høy kvalitet og dertil stive priser, men da vi var der kjøpte vi ikke bare MARGAUX-vin, men også en SAUTERNE 1999. Den åpnet vi etter en bedre middag med gode venner i sommer, og det var ikke forgjeves!

For meg var den perfekt! Fyldig, søt og rund, med god ettersmak - ja rett og slett nydelig! Vi skulle absolutt kjøpt en kasse til av denne, men det får vi ha tilgode.
Jeg skulle gjerne holdt et lite foredrag om både området den kommer fra og druene den er laget av, men min ekspertise strekker seg ikke så langt, desverre.
Det gjør derimot kunnskapen til min gode venn og bloggkollega VINKJELLER!
Jeg anbefaler alle å ta en tur innom, og oppsøk gjerne denne bloggen for gode råd angående både dyre eller mer budsjettvennlige viner til bryllupet. Ja, han er frankofil, men dette med vin kan han. Han kjøper aldri én, alltid en kasse, og kunnskapen og interessen er stor både for vinens smak og bakgrunn.

Ta min oppfordring og besøk VINKJELLER!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar