mandag 17. august 2009

Hagefest!

Sommeren nærmer seg slutten, og i år ser jeg tilbake på en sommer hvor hagen har stått i fokus: Rottingmøblene står vel plassert under et overbygg, i taket henger lykter, potteroser og lavendel pynter opp, myke pledd og puter er på plass og jeg har for første gang i mitt liv fått mitt eget blomsterbedd med peoner, klatreroser, lavendel og klematis som slynger seg oppover husveggen.

Hageselskap har selvfølgelig derfor vært sommerens hit og interiørbutikker bør jeg nok gå fort forbi, for å ikke ruinere meg selv...(tror jeg har nok....iallefall frem til neste år!).

Foto: www.emmelines.blogspot.com

Med et bryllup som stadig sniker seg nærmere og et budsjett som stadig ser ut til å sprekke, har jeg et lite tips til dere:

Hvorfor ikke droppe sølvlysestakene, de store blomsteroppsatsene og lysekronene i taket? Hjemme i skapet kan du helt sikkert finne et arsenal av lykter, kubbelys og telysholdere, og utenfor døren vokser ville og nydelige vår- og sommerblomster. Behold de fine, hvite dukene og porselensservicet, men pynt resten av lokalet eller partyteltet til sommerfest!
Uformelt, lekkert og nesten gratis. Dette kan selvfølgelig ende opp som det verste hummer og kanari-lokalet, så man må for all del gjøre dette så smakfullt og stilig som overhodet mulig. Samle sammen det dere har av lekre og sjarmerende "shabby chic" effekter, lån av venner om mulig. Sett kubbelys på sølvfat, bruk steiner (kjøpes på Ikea i blomsteravdelingen) som bordkort, miks og match ulike lysestaker og telys, i ulike høyder og stil, MEN i samme fargetone. Selvom lokalet pyntes til hageparty bør man fremdeles ha et fargetema eller en rød tråd på det hele.

Foto: www.lunaphotoblog.com

Prikken over i'en kommer fra IKEA: Der har de store rispapirlykter til å henge i taket. De finnes i tre ulike størrelser og koster henholdsvis kr 19, 29 og 39 pr. stk. Har man mulighet til å ha lys inni de (NB: IKKE stearinlys - Farlig Farlig!), sett på dimmer og seriekoble dem for en uforglemmelig, romantisk og eksotisk, men billig belysning. Der strøm ikke lar seg gjøre, pynter de opp et ellers kjedelig tak, så løp og kjøp. Og ikke spar på pengene her! Det trengs mange, og for all del kjøp alle størrelsene, og heng dem opp i like høyder! Da får dere et lekent og dynamisk uttrykk på "Hagefesten"!

Foto: www.prettychicblog.dk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar