mandag 16. mars 2009

Lang, kort, sort eller rød?

Da min første venninne giftet seg, gikk jeg til innkjøp av min første lange selskapskjole. Den var mørk blå og den lekreste jeg noen gang hadde sett. Jeg fant den i en liten butikk i København, og følte virkelig at en drøm var gått i oppfyllelse da jeg tok den på. Lite visste jeg om at dette bare var starten på samlemanien jeg senere har fått... på selskapskjoler! 

Dilemmaet kjenner man lett igjen: Hva skal jeg ha på deg? Hva slags kjole skal jeg ha når det står "mørk dress"? Kan jeg ha knelang kjole? Sommerkjole? Sort kjole? Rød? Eller champagne/hvit? Kodene er mange, og svarene antakelig like mange, så her kommer min oppfatning av hvordan man bør kle seg i bryllup. Ikke nødvendigvis et fasitsvar, men en liten veiledning på hvordan en kan tolke de aller vanligste dresskodene. 

Foto: Coast/www.asos.com

Er jeg i tvil om dresskoden er valget enkelt! Lang kjole er svaret, aller helst i en farge. Og da mener jeg alt utenom hvit, rød, sort og lys champagne/hvit - dette fordi disse fargene er forbeholdt andre, eller rett og slett ikke hører hjemme på denne gledens dag! 

  • Lys champagne kan gå dersom en pynter det hele opp med sjal, sko og veske i en annen farge, selvfølgelig ikke i hvitt, da du står i fare for å konkurrere med bruden.Og dette er i grunnen stikkordet: Gjestene skal kle seg vakkert, men ikke overdådig slik at de tar glansen fra bruden. 
  • Sort kjole.... trenger jeg si mer? Den kan vi spare til nyttårsaften, sommerfesten, julaften, begravelser...ja, alt annet enn  bryllup! 
  • Når det gjelder rødt, må jeg innrømme at jeg elsker denne fargen i bryllup. Men her er det desverre også et MEN: I følge tradisjonen er rød kjole forbeholdt brudens forlover og mor. Dersom en skal driste seg til å sprade rundt i kjærlighetens farge på denne dagen, ja da bør du forhøre deg med nettopp disse to, og gjerne også bruden. Jeg har aldri fått "nei"! :-)
Og så var det lengden da....
Man har lang kjole, kjole som dekker knærne og lårkort/over knærne.
  • Er dresskoden GRAND GALLA eller GALLA, gir det få valgmuligheter: LANG, LANG og atter LANG. Noe annet blir rett og slett helt feil! 
  • Er dresskoden MØRK DRESS, kan du velge mellom lang kjole og de som stopper under knærne. I følge tradisjon og etikette er man stort sett innenfor om man dekker knærne (bortsett fra ved Galla da, selvfølgelig...). 
  • Skal herrene ha SMOKING, åpner det seg enda flere muligheter. Da kan man driste seg til en lårkort coctailkjole, eller velge en av de andre to som også er nevnt her. jeg stemmer fortsatt for lang eller knelang...
  • De siste tiårene har enkelte brudepar også innført koden "SOMMERPENT". Da kan man rett og slett ta på den nydelige sommerkjolen en har hengende i skapet!
Når dette er sagt, er nok tiden forbi hvor de godt voksne gjestene og bestemødrene stikker hodene sammen for å kommentere de unge jentenes upassende antrekk, men om man ønsker å være korrekt, kan man alltid spille "safe". 

Man må ikke alltid kjøpe noe nytt når en skal i bryllup. Skulle man allikevel ønske seg en ny kjole, har jeg selv funnet alternativer for alle disse dresskodene både hos H&M og Vero Moda, så prislappen behøver ikke ruinere deg.

Om man derimot har mulighet til å bruke en liten slump penger på å pynte seg opp, anbefaler jeg COAST, KAREN MILLEN, CECILIE MELLI eller KAMIKAZE. Sistnevnte butikk i bogstadveien kan friste med godbiter fra de store franske motehusene, så her er det bare å ta gullkortet i lommen og la seg friste. COAST og KAREN MILLEN derimot, har spesialisert seg på penklær og selskapskjoler i prisklassen 1500-6000 kr. Alt er produsert for de to nevnte merkene av engelske designere, med fantastisk passform for både den smale og den frodige. CECILIE MELLI er Norges store kjoledesign-datter, men de vakreste kjoler i den nydeligste silke. Prisene varierer fra ca. kr. 2500 og oppover, men til gjengjeld får du skreddersydd godfølelse fra hovedstaden.

Mitt råd er: Vær ikke redde for å pynte dere! Benytt disse få, gyldne anledningene til å stråle litt ekstra! Det gjør iallefall jeg! 

1 kommentar:

  1. Tusen takk for kjempenyttig innlegg. Masse her jeg ikke visste... Det er mulig den sorte (som forøvrig ER lang;) må få henge i skapet likevel...

    SvarSlett