torsdag 25. mars 2010

TEMAET ER MUSIKK!

For en gooood stund tilbake, lovet jeg at jeg skulle dele litt av min musikk/underholdnings- verden med dere!

Jeg har foreløpig ikke holdt det jeg lovet, men nå er tiden inne. Jeg er sanger av yrke, og min tilkommende er pianist. Jeg har sunget i utallige bryllup, både borgerlige og kirkelige, i inn- og utland.

Hva lurer dere på?


Foto: www.jevnaker.kommune.no

Jeg ønsker å angripe dette temaet via spørsmål/svar-metoden.

Send spørsmål til meg, gjerne som svar på dette innlegget, eller kom med temaer innenfor musikk og bryllup dere skulle ønske jeg kunne blogge om!

Jeg er spent på å høre fra dere!

2 kommentarer:

  1. Jeg synes at musikk er faktisk en av valgets kval når det kommer til bryllup. Den har ikke bare en religiøs funksjon under vielsen, men er også et viktig element under selve festen, noe som skaper atmosfærer og som er med å danne helhetsinntrykket av selve bryllupsdagen. Musikkvalget forteller noe om brudepartes personlighet og bør også stå i stil til dem. Eller at de velger gjerne musikk fra spesielle minner de har sammmen. Det skal være ekte, og ingen på som helst måte tilgjort. Samme som en jente med sporty stil til hverdags, ville vel kanskje ikke valgt å stå som en romantisk brud i selve bryllupsdagen, men noe som står i stil til hennes personlighet.

    Når det gjelder musikk i kirken, velger man gjerne standard eller disse "oppbrukte" marsjer til Wagner og Mendelssohn og Jan Magne Føre til inngangs og utgangsmusikk. Uten om mitt eget bryllup skal jeg på 3 andre bryllup i år, så det er garantert noen som har lik uansett. Det gjelder jo ikke å skille seg ut, men å velge det man liker og hva man trives med. Det samme gjelder også for salme.

    Når det gjelder solosang er det større valg og fleksibilitet der. Det er mange fine sanger og ballader å velge mellom, men igjen velg det som betyr noe spesielt for deg og din kommende. En trenger for eks. ikke å velge som alle andre gjør. Oppskriften til vellykket musikkvalg er når du hører gjestene sier: Det er så typisk han/henne/dem. Med dette så mener de at musikkvalget står gjerne i stil med brudeparets personlighet, gjerne med antydning til deres bakgrunn (uansett om det er klassisk, gospel, Jahn Teigen eller Eidsvåg). Ja musikk sier mye mer enn ord.

    SvarSlett
  2. Hei Anonym!

    Jeg er elt enig med deg!
    Musikken utgjør på mange måter både alfa og omega på en bryllupsfest! Fra man går inn i kirken til siste dansetrinn forlater parketen på natten. Og JA, dette kan gjøres personlig! Om det er tradisjonelt eller ikke, får jo bli opp til brudeparet...

    Det finnes utallige muligheter både på marsjer, salmer og solosanger! Dere står helt fritt til å velge!!
    Vi skal for eksempel ikke ha tradisjonelle bryllupssalmer under vår vielse ("Kjærlighet fra Gud" etc..), men har valgt salmer vi er glad i og som symboliserer oss både i tekst og melodi!

    Solosanger likeså!
    Det er lov å velge andre sanger enn de man alltid hører. Men man skal heller ikke unnlate å velge disse, bare for å skille seg ut! Nei, velg det som føles riktig for dere! Men for all del les over teksten. En fin sang har ikke nødvendigvis en tekst som passer til denne dagen!

    Jeg har en venninne som lurte på om jeg kunne synge Stevie Wonders "Overjoyed" i hennes vielse.
    Joda, sa jeg. det kan jeg godt, men den handler ikke om gjensidig kjærlighet! Les gjennom teksten og ring meg tilbake!
    Jeg sang en helt annen sang når dagen først kom... etter brudeparets ønske!

    SvarSlett